2017. ápr 22.

Tablet, laptop, okosteló...Liza kezébe nem való!?

írta: ptkrisztina
Tablet, laptop, okosteló...Liza kezébe nem való!?

Emlékeztek a dalra? 'Kés, villa, olló, nem gyerek kezébe való'! Ma már formálhatnánk kicsit a dalt, hiszen, mostanában egy szülő szemében a szúró és vágó eszközök mellet, az okos használati tárgy is ördögtől való dolog.

tablet.jpg

Nem akarok álszent lenni, régen én is így gondoltam. Persze nálunk is van tablet, laptop, telefon, Szoftver mérnök férj, minden amit akarsz :) de gondoltam a gyerekem nem lesz a digitális világ bekebelezettje. Majd én megmutatom, hogy vannak igazi értékek. Diavetítő, meséskönyv, ugrálókötél. Kinek mi az érték ugye? :) Attila már akkor mondta nekem, hogy nem így lesz majd és ezeknek a gyerekeknek már ez a természetes, nem a magnó és a kazetta. Innen üzenem neki! IGAZAD VOLT! / :) Love/. Ma már én is így látom! Nem tudok és nem is akarok abból kiindulni, hogy az én koromban mi volt, hiszen a mobiltelefonnal is gimi elsőben találkoztam, akkor vettem meg a nyári munkám keresetéből. Nekünk anno tényleg a természet és a meglévő játékok jelentettek kikapcsolódást. A Balaton, a kosárlabdapálya, az 'Ország, Város, Fiú, Lány' játék, gyurma, társas. A legnagyobb szenzáció abban az időben a Tetris és a Nintendo volt, de arra sem futotta mindenkinek. Ma már nem így van és le is zárom a múltat, csak még egy gondolat. Szerintem ha 20 éve lett volna tablet, mi is azt nyomogattuk volna. Ennyi.

2017-et írunk, amikor már nem újdonság egy okosóra a gyerek kezén, hogy Youtube videókat készítenek a kicsik és egy macskának is van közösségi oldala. Minden a világhálón zajlik ez ellen pedig nem lehet mit tenni. Hogy meddig tudom ettől az egésztől visszatartani a gyerekemet? Fogalmam sincs, de már nem ódzkodom annyira az egésztől. Miért ne lehetne ő egy felvilágosult kis csaj, aki ha kell, akkor ért a számítógéphez és simán megír egy Viber üzenetet. Vajon most hány Anyuka ordított  fel a világban? :) Valamelyik nap olvastam egy posztot, amikor egy szülő afelől érdeklődött, hogy melyik applikációt tudná letölteni a gyermekének, amivel le tudja foglalni ha utaznak. Nők tucatjai estek neki és virtuálisan ütlegelték, hogy az Istenbe lehet ennyire felelőtlen és nemtörődöm felnőtt!? Törölte is a kérdést, majd aztán írt egy másik üzenetet, amiben totál kiakadt és kikérte magának a sok negatív véleményt. Baromira megértettem. Miért ne lehetne a színező, a versek, dalok, Lego mellett néha a gyereknek az okos kütyük, vagy rajzfilm 'éhségét' is kielégíteni? Liza nyűglődős napjain és is berakom a Bogyó és Babócát és abszolút nincs lelkiismeret-furdalásom. Rengeteg programja van a gyerekemnek, sokat játszom vele, mesélek, éneklek neki, sétálunk, amikor tudom viszem tornára, játszóházba, barátokhoz, utazunk havonta haza és ott a Balaton, meg a nagyszülők, családi programok. Azonban vannak olyan esős, itthon ülős, #nemtudommitcsináljakagyerekkelmertnyűgösholvanmégazestifürdetés érzés, amikor kifutnék a világból. Semmi de semmi nem jó és akkor elő a tablettel, laptoppal, indulhat a mese, vagy Youtube zene és csönd lesz és ámulat meg sikongatások és nem bánom. Az vesse rám az első követ, aki még nem tett ilyet...aztán lehet csak naiv vagyok és a világ összes Anyukája mindent félredobva, a nap 18 órájában játszik a gyerekkel de valahogy nem hiszem.

Mikor Lizát vártam elkezdtem beszerezni a mesés könyveit, a klasszikusokat, gyermeki lelkemnek fontosakat mert imádok olvasni és szeretném ezt az érzést majd átadni. Mindig mondogattam, hogy nem akarok neki korán okos kütyüket vásárolni, majd Attila igazán jó érvekkel meggyőzött. Visszafoghatjuk nála ezt a dolgot bármeddig, akár általános iskola 8. osztályig is, de kérdem én minek? Az osztályban találkozni fog ezzel úgyis, tele lesz kíváncsisággal, mindenképpen mi szeretnénk megmutatni neki ezeket a dolgokat és elmagyarázni használatukat. Mivel ez a generáció már teljesen más mint mi voltunk, én szeretném ha ő is haladna a korral. 

Szerintem ezt lehet ép ésszel kontrollálni. A játékokon, olvasáson túl, beszélgetéseken, együtt töltött perceken, élményeken kívül én úgy érzem, meg lehet találni a balanszot a való és a digitális világ között. Biztosan nem lesz egyszerű, de ha Lizát tudatosan neveljük, akkor szerintem simán belefér hogy ezekkel kapcsolatban is képben legyen. Mi erre törekszünk, aztán ismeritek a mondást. Ember tervez... :)

Szólj hozzá

szoftver család laptop bécs emlék lego világ digitális kütyük élmény baba érték anyaság okostelefon társas gyerekkor tablet okosóra