2016. aug 10.

Fülbevaló...mégsem való?

írta: ptkrisztina
Fülbevaló...mégsem való?

Ki, milyen indíttatásból csináltat fülbevalót a kislányának? Van, aki azért mert ez a szokás, van aki a szomszéd néninél akarja nyomatékosítani, hogy gyermeke a női nem csapatát erősíti és van aki azért mert egyszerűen tetszik neki. Tudtátok, hogy létezik olyan ország, ahol a fülbelövést  gyermekbántalmazásnak akarták minősíteni, vagy hogy egyes szervezetek csonkításnak nevezik? Hová fajul a fülbelövés hagyománya?

fuli.jpg

Nekem természetes volt, hogy úgy nőttem fel, egy-egy lyuk van a fülemben és szebbnél szebb fülbevalókat hordhatok, váltogathatom ízlésem, vagy a ruhám színei szerint őket. Valahogy számomra nem volt kérdés, hogy ha lányom lesz akkor kilövetem majd a fülét. Eszembe sem jutott volna az, hogy ennek az apró rituálénak ilyen nagy feneket kerítenek és megannyi vélemény vagy bírálat kering eme lyukak körül.

Mikor eldöntöttem a fülbevaló kérdést, azt tapasztaltam, hogy nem mindenki ért egyet ezzel a művelettel. A férjem azt mondta, hogy neki mindegy a dolog, rám bízza ezt a döntést. Volt olyan barátnőm, akinek nem tetszett, hogy a szülei a kérdezése nélkül tették ezt babakorában. Ő ezt az egészet olyan menő, nagylányos dolognak tartotta, szerette volna akkor átélni ezt a szertartást, mikor már tudatában van a helyzetnek és büszkén léphet be a tinikor ajtaján. Vannak olyan anyukák, akik egyenesen csonkításnak vélik ezt, akik a fájdalomtól kímélnék meg gyermeküket, vagy egészségügyi okoktól tartva inkább elvetik az egészet. 

Nem hagyott nyugodni ez a téma és ismerősök nézetei után a neten is kutakodtam egy kicsit. Itt nem oszlanak meg annyira a vélemények mint a tápszeres vagy anyatejes Anyukák között, de van egy réteg akik nem nézik jó szemmel ezt a fajta ékszerezést.

A legnagyobb döbbenetemet az váltotta ki, mikor találtam egy cikket ahol a britek egy petíciót fogalmaztak meg és gyűjtötték az aláírásokat, amit 40 ezren szignóztak. A füllyukasztás betiltását követelték, ami számukra gyermekbántalmazásnak minősül. A petíció indítója szerint ez csak a szülők hiúságának kielégítésére szolgál és szerinte egy pár hónapos gyermek nem tud tiltakozni ez ellen és teljesen kiszolgáltatott. Nekem kicsit túlzásnak tűnik ez az érv. Mi van azokkal a szülőkkel, akik Amerikában pár évesen sminkekkel, műszempillával, műkörömmel, harisnyával díszítve szépségversenyre hordozzák gyermekeiket? Na meg azok az Anyukák, akik meztelen fürdős babafotókkal spammelik tele a közösségi oldalakat? 

Mivel hiszek a Keleti gyógyításban is és az akupunktúra hatásaiban is, azért utána olvastam annak, hogy a fülnek melyek azok a részei, ahová nem annyira javasolt a belövés. Ezen pontok folyamatos ingerlése, káros is lehet az egészségre, ez általában a porcok kilövésére vonatkozik, de a fülcimpa közepe tökéletes választás ezzel nem okozhatunk kárt. Van egy Urban Legend, hogy a fülbevaló hordás divatja a matrózoktól ered, akik állítólag azért lövették ki a fülüket hogy egészségesek maradjanak. Elgondolkodtató.

Igen a babák kiszolgáltatottak nekünk felnőtteknek, a szüleiknek. Oda jönnek ahová visszük őket, azt hordják amit rájuk adunk, olyan ételt esznek amit eléjük teszünk. Minden döntés és felelősség rajtunk múlik. Nem vagyunk egyformák, és örülök annak hogy ezer és ezer dolog közül választhatunk. Szerintem normál keretek között mindenki úgy neveli a gyerekét ahogy szeretné. Egy baba születésével, ezer meg ezer döntési helyzet adódik majd, ami felett pálcát lehet törni. Én próbálom a saját és férjem értékei szerint nevelni majd a lányunkat, legyen az a tisztelettudás, udvariasság, egy ünnepi alkalom rítusa, egy nyaralás, vagy közösen eltöltött vacsora. A lehető legjobb döntéseket próbáljuk meghozni majd a számára, és talán ez volt az első.

Liza a tegnapi napon megkapta élete első fülbevalóját. Nem bántam meg. Remélem ha felnő, ugyanúgy szereti majd a fülbevalókat, ahogy én is. 

Szólj hozzá

bécs kismama trend ékszer baba anyaság lisa fülbelövés fülbevaló liza